Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
www.ihya.org 10. yilinda
IHYA ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :
REHBER ANSIKLOPEDISI
SPONSORLU BAGLANTILAR
Secme Konular
· Arabi Aylar
· HANEFi MEZHEBi
· PRATiK BiLGiLER
· HENDEK SAVAşI (Ahzâb Gazâsı)
· KADiSiYE SAVAşI
· ENDüLüS EMEVi DEVLETi
· pH öLçEği (pH Cetveli)
· KENDiR-KENEViR (Cannabis sativa)
· YERMüK SAVAşI
· MUSUL MESELESi

Burayada Bak
· MEHMED NaMIK PAşA
· VAFTiZ (Bkz. Hıristiyanlık)
· YEMEK BORUSU
· YüKSEK ATLAMA (Bkz. Atletizm)
· CEMRE
· iSTiDa
· KEçECiZaDE FUaD PAşA (Bkz. Fuâd Paşa)
· PATEN; (Bkz. Patinaj)
· POLARiMETRE (Bkz. Optik)
· ANDROPOV, Yuriy Vladimiroviç
· BAYEZiD-I (Bkz. Yıldırım Bayezid)
· BERKELYUM
· DEFiBRiLASYON
· DENiZHIYARLARI (Holothuroidea)
· DENiZşAKAYIKLARI (Actiniidae)

Son Okunanlar
· NOTA (Müzik)
· PARiS BARIş KONFERANSI
· GORiL (Gorilla gorilla)
· SiERRA LEONE
· ODOMETRE
· ABDULLAH BiN üMMi MEKTUM
· AMiN ALAYI
· URAN PiLi
· EBu MA’şER BELHi
· KOSSUTH, Lajos

Ciltler: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Tüm Konular     A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü W V Y Z

NOTA (Müzik)

Alm. Note (f), Fr. Note (f), İng. Musical note. Müzikte (mûsikide), mevcut seslerin gösterilmesinde kullanılan işâretler. Nota, müzik seslerinin kâğıt üzerinde ifâdesi ve okuyucu tarafından anlaşılmasını temin eder.

Notanın târihteki ilk menşei hakkında bir bilgi yoktur. Yapılan araştırmalar, çok eski zamanlarda da notanın kullanıldığını göstermiştir. Çok çeşitli milletler, umûmiyetle kendilerine mahsus pekçok nota sistemi kullanmışlardır. Bu sebepten kendisine mahsus müziği ve yazısı olan her cemiyetin bir nota sisteminin olduğu fikri kuvvet kazanmıştır. Zamanla, bunların arasından şu anda kullanılmakta olan sistem yaygınlaşmıştır. Eskiden notalar, çoğunlukla harflerle ifâde edilen kısmen de özel işâretlerden meydana gelmekteydi.

Türk mûsikisinde de kullanılmış pekçok nota çeşidi olmuştur. Bunların içerisinden, zamânımızda bilinenlerinden bâzıları şunlardır:

1. Kindî Notası: Dokuzuncu asırda tertip edilen bu nota sisteminde işâretler, Arap alfabesiyle temsil ediliyordu.

2. Ebced Notası: Bu sistemde de işaretler Arap alfabesi harflerine göre olup, bu harflerin temsil ettikleri seslerin uzunlukları, altlarına yazılan rakamlarla ifâde edilirdi.

3. Kutbi Nayî Osman Dede Notası: Bu sistemin isminden başka bir bilgi elde edilememiştir.

4. Candemir (Kandemiroğlu) Notası: Türk mûsikisindeki perde adlarının ilk harflerinden meydana getirilmiş bir nota sistemidir.

Gerdaniye________________________

Acem

Hüseynî________________________

Neva

Cargâh________________________

Puselik

Dügâh________________________

Rast

Acemasiran________________________

Aşiran

Yegâh

5. Abdülbâkî Dede Notası: Ebced notasının yeniden tertip edilmesi, geliştirilmesi neticesi elde edilen bir sistemdir.

6. Hamparsum Notası: Hamparsum Limoncuyan isimli bir Ermeni tarafından kurulmuş bir nota sistemidir. Kısmen Ermeni alfabesiyle ve kalan kısmı da batı müziği nota sistemlerinin işâretlerinden meydana getirilmiştir. Türk mûsikisinden ziyâde batı müziği için hazırlanmış bir sistemdir.

7. Eski Batı Notası: Batı müziğinde kullanılan notanın eski hâllerinden.

8. Çağdaş Batı Notası: Türk mûsikisinde kullanılmasına rağmen, bunda sekizliği 12 ye bölünüyordu. Türk mûsikisinde ise eşit olmayan 24 aralığa bölünmüştür. Bu ikisi arasında kesin bir tespit yapılamamıştır.

9. Arel-Ezgi Notası: Hüseyin Sadeddin Arel ve Suphi Ezgi tarafından hazırlanmış bir nota sistemidir. Batı notasına Türk mûsikisindeki değiştirme işâretlerinin ilâvesiyle tertip edilmiştir.

Hâlen Türk müziğinde kullanılan nota sistemi, batı nota sistemidir. Bu sistemin menşei kilise müziğinde bulunan Johannes Battista ilâhîsindeki mısraların ilk hecelerinin alınmasıyla isimlendirilmiştir. Sekizinci veya dokuzuncu yüzyıllarda meydana gelen bu sistem, pekçok merhalelerden geçtikten sonra bugünkü durumuna gelmiştir. Önceleri harflerle, daha sonraları şekille ifâde edilen sesleri herbirini ayrı grafikle göstermek külfetiyse, beşli çizgi ve dört aralıktan meydana gelen “porte” ismi verilen grafikle kaldırılmıştır. Nota isimleri do (On yedinci asra kadar bu kelime ut olarak kullanılmıştır), re, mi, fa, sol, lâ, sî dir. Bu isimler, çeşitli sesleri temsil etmek ve bu seslerin birbirine karıştırılmasına mânî olmak için verilmiştir. Porte’deki çizgi ve aralıklar belli sesleri gösterirler:

Nota sisteminde her işâret, temsil ettiği sesin yüksekliğini ve uzunluğunu belirtir. Notalamada işâretin şekli, sesin uzunluğu ve değerini gösterirken, porte üzerindeki yeri ise yükseklik derecesini ifâde eder. Sesin değer ve uzunluğunu gösteren yedi farklı şekil vardır. Bunlar: Yuvarlak şekil olan “birlik”, içi beyaz (boş) olan “ikilik”, içi dolu (siyah) “dörtlük”, dörtlüğün yukarı veya aşağıya doğru olan sapında bir çengelli şekli “sekizlik”, iki çengellisi “on altılık”, üç çengellisi “otuz ikilik”, dört çengelli olan ise “altmış dörtlük”tür. Seslerin bu nota değerleri aslâ değişmez. Her notanın değeri kendisinden bir evvelkinin iki katıdır. Notada ses perdeleri, porte’de baş tarafa konulan, “anahtar” ismi verilen şekille ayarlanır. Müzik seslerinin porte içersine düşürülmesi



Türk mûsikisinde umûmiyetle porte’nin alttan ikinci çizgisinden başlayan sol anahtarı kullanılır. Bu anahtar, başladığı çizgi üzerindeki seslerin frekansının 384 olduğunu belirtir. Böylece diğer çizgi ve aralıklardaki seslerin yüksekliği (frekansları) de belirtilmiş olur. Nota sistemlerinde, ifâde ettikleri müzik eserlerindeki çalınış özellikleri gibi çeşitli ayrıntıları göstermek için, muhtelif işâretler ve kısaltmalar kullanılmaktadır.

Nota işâretinin önüne bir nokta konulduğu zaman, nokta, önünde bulunduğu notanın değerini, yarısı kadar artırır. Sekizlik ve daha küçük değerli notalar, birbirlerine bağlı icrâ edilecekse, bu notalar kalınca bir çizgi ile birleştirilir. Notaları birleştiren çizgilerin sayısı, çengel sayısına eşit olur. (Sekizlik için bir, 16’lık için iki, 32’lik için üç, 64’lük için dört çizgi olur):

Çizgiyle birleştirilen 8’lik veya daha küçük değerli notalar grubunun yanına, iki tarafında birer nokta bulunan küçük iki eğri çekilmesi, oraya kadar olan bölümün iki defâ icrâ edilmesi gerektiğini ifâde eder. Nota üzerine konulan vurgu işâretleri ( ), o notanın kuvvetli icrâ edilmesi için konur:

Müzik seslerinin notalarla işâretlenmesi (yazılmasında), seslerin devamlılığı gibi sükûtların da miktarı, uzayan kalın çizgiler ve özel işâretlerle ifâde edilir:

Notaların okunmasına “solfej”, enstrümanlarla veya bir kişinin güfteyi notalara uygun olarak okumasına da “icr┠denir.


Son takip: 18.05.2019 - 01:56
Konu ile alakali düsüncelerinizi yaziniz:



Ciltler: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

Tüm Konular A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü W V Y Z


· iSKARPELE · YAHuDi BAKLASI (Bkz. Acıbakla) · EBu BEKR-i SIDDiK · PROTESTO · ENDaZE · BOYUT · KAMU DaVaSI (Bkz. Amme Dâvâsı) · MISIR · HiSTAMiN · KATATONi (Catanoia) (DONAKALIM) · NAVARiN FaCiASI · NAL · JOULE · DiL · AKASYA (Acacia) · HACCaC (Haccâc Bin Yusuf) · KOZMOLOJi · SERAMiK · MUSTAFA ABDüLCEMiL KIRIMOğLU · ACUR (ACIR) (Cucumis flexuosus) · EFEMERiD (Ephemeroidea) · KORTiZON · HAMAMBöCEği (Blatta) · CHESTER PROJESi · TRUMAN, Harry S. · PEARSON, Carl · AYDERUSiLER · işLETME VERGiSi · BOLşEViK (Bkz. Komünizm) · TüRK STANDARTLARI ENSTiTüSü (TSE) · GLiSERiN · DOKTOR · KETONLAR · KAçARLAR · KERVANSARAY · PARATiFO · RODOS’UN FETHi · KiREçLENME · KATOT IşINLI TüP · STRONSiYUM · MUSTAFA SABRi EFENDi · BAKANLAR KURULU · GUBaRi ABDURRAHMAN · NOBEL MüKaFaTI · iKONOSKOP · TERRAMiSiN (Bkz. Tetrasiklin) · FIRIN · URFA (Bkz. şanlıurfa) · TRiKLOROETiLEN · LAMA · Minare
· şER’iYE SiCiLLERi · METALURJi · PELEMiR (Cephalaria syriaca) (Bkz. Acımık) · YEM TORBASI · GiRDAP · NöTRON BOMBASI · AMME DAVASI · LiMON ASiDi · GRAM · DaRüLACEZE · FAğFuR · POLiViNiL ASETAT (Bkz. Reçine) · KiT (Bkz. Kamu iktisâdî Teşekkülleri) · SüNGERTAşI · KASA · SELENYUM · iBRaHiM · iBRaHiM HAKKI ERZURUMi · KOVALENT BAğ (Bkz. Kimyâsal Bağlar) · BALMUMU · ADEN KöRFEZi · BABRiK (Marsdenia erecta) · iSLaM EKONOMiSi (Bkz. iktdisâdî Sistemler) · HaFIZ-I şiRaZi · LALA MEHMED PAşA · ALTIN · iBN-üL-BEZZaZ (Bkz. Kerderî) · SüMüKLü BöCEK (Bkz. Salyangoz) · KüBREViYYE · SULTANAHMED CaMii · HARAKiRi · FINDIK (Coryllus avellana) · GöNENLi MEHMED EFENDi · BUZ · AKIM TRANSFORMATORU · LEYLEK (Ciconia) · A’RAF · ARPALIK · MESLEME · öDEMELER DENGESi
· Ashabi kiram · Bitkiler · Cumhurbaşkanları · Dünya Devletleri · Dünya Dinleri · Dünya Şehirleri · Evliyalar · Hastalıklar · Hayvanlar · Hükümdarlar · Irklar · Kahramanlar · Latin Alfabesi · Meslekler · Osmanlı Padişahları · Osmanlı Savaşları · Peygamberler · Sağlık Bilgileri · Siyasetçiler · Spor Dallari · Tarihteki Devletler · Türkiye Şehirleri · Yazarlar · İslam Alimleri · İslami Mezhepler · Şahıslar · Şairler

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83


Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber